Appropå snöoväder

Nu har det snöat i tre dagar. Måste ha kommit minst 30-40 cm härlig pudersnö som lägger sig som bomull på marken. Jag har varit ut en sväng med bilen och det var inte kul. Snörök efter E4 som gjorde att jag nästan inget såg. Ska ut en sväng till för att hämta dottern i stan. Känns inte kul för nu har det blivit mörkt också.

Kom i alla fall att tänka på ett snöovädet som var för ganska många år sedan. 15 år Det måste vara nästan 15 år sedan.  Vi var i stugan och där ute i obygdenföljs snöoväder och stömavbrott garanterat. Så även denna gång. Efter några timmars snöfall så försvann strömmenGrejen var att vi skulle fira något, kommer inte ihåg vad nu, och min familj och min far hade åkt i förväg och vi väntade på min mor som jobbade sent.  Äldsta dottern var ca 3 år oc h hon längtade efter sin mormor. När strömmen försvann blev hon orolig för mormors skull och undrade hur hon skulle se något. Vi lugnade henne och sa att mormor vet ju att vi är i stugan så det skulle ordna sig. Vi satt med tända ljus i värmen från köksspisen och hade det mysigt. Dottern fortsatte dock att oroa sig för mormor. När så mormors bil äntligen svängde av från landsvägen upp mot stugan riktigt såg man hur lättad dottern blev. Hennes spontana utrop blev: Men mormor har ju lysen på bilen.

När jag då äntligen förstod hur dottern hade funderat insåg jag den barnsliga logiken. Strömavbrott betyder ju att man inget lyse har. Den här gången blev det uppenbart hur hon hade funderat. Hur många andra gånger har inte hon, eller andra barn, suttit med sina funderingar och kanske oroat sig men inte lyckats få de vuxna att förstå?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0